Retina AMD Polska

Zostań w domu i wykorzystaj swój czas

Pandemia wielu z nam całkowicie poprzewracała rzeczywistość. Niektórzy z codziennego biegu dość gwałtownie przeszli w codzienną stagnację. Nie każdy przecież ma możliwość pracy w domu, nie każdy zawód da się uprawiać na odległość. Wiele osób pozostaje w domach samotnie, bez bezpośredniego kontaktu z bliskimi, znajomymi, sąsiadami. To trudna sytuacja, ciężko się w niej odnaleźć, szczególnie tym, którzy prowadzili dotąd aktywne życie.

Jak sobie radzić z taką zmianą? Jak zorganizować sobie dzień, by nie zwariować? Mamy dla Was kilka propozycji ciekawego spędzania czasu w domu.

Zacznijmy jednak od ogólnych zasad. Mimo że nie musimy biec na konkretną godzinę do pracy czy na zajęcia, warto wstawać i kłaść się codziennie o tej samej porze. Ma to podwójne znaczenie: po pierwsze, zdrowszy sen. Lęk, stres i brak aktywności nie wpływają dobrze na nasz sen. Warto więc zadbać o jego ramy, czyli stałe pory. Nie zarywajmy nocy, ale nie wysypiajmy się też do południa, bo nasz organizm się rozreguluje. Po drugie, rutyna dobrze wpływa na naszą psychikę. Pediatrzy zawsze sugerują rodzicom niemowlaków stałe pory snu i posiłków, bo to sprawia, że dzieci są spokojniejsze. To samo działa na dorosłych! Regularne powtarzanie pewnych czynności redukuje stres i łagodzi napięcia.

Zaplanujmy sobie dzień!

Kiedy zaczynamy dzień z wizją jakiegoś celu, możemy się na nim skupić. Zaplanujmy więc sobie jakąś choćby jedną aktywność dziennie, tak, byśmy mieli na co czekać. To może być obejrzenie ulubionego filmu, poranna gimnastyka czy rozmowa telefoniczna z kimś bliskim. Niech będzie to coś przyjemnego lub pożytecznego. Uporządkowanie dawno niesprzątanej szafy też może być odprężające, bo mamy poczucie, że zrobiliśmy coś wartościowego. Takie rzeczy są bardzo ważne, bo gdy nie mamy co robić cały dzień, zaczynamy popadać w apatię. Lepiej więc umyć okna niż zadręczać się czarnymi myślami!

A teraz przejdźmy do konkretnych propozycji. Pandemia przyniosła jeden pozytywny efekt – wiele treści przeniosło się do Internetu. Bez wychodzenia z domu możemy więc zapewnić sobie zajęcie.

Dla ciała

Ruch fizyczny jest nam teraz szczególnie potrzebny. Gdy nie mamy możliwości wyjścia na spacer czy skorzystania z treningów lub siłowni, zadbajmy o nasze ciała w domu. Ministerstwo Zdrowia opublikowało niedawno serię filmów z prostymi ćwiczeniami dla seniorów: https://www.youtube.com/playlist?list=PLWiebSr0g1MFIEeOrcOGBnRCXNyFOh-Db. Każde ćwiczenie zamieszczone jest w oddzielnym filmiku, a instruktor tłumaczy, jak je wykonać. Taką gimnastykę warto robić codziennie, niezależnie od wieku.

Jeśli propozycja Ministerstwa Zdrowia jest za małym wyzwaniem, można skorzystać z dostępnych w Internecie treningów online, prowadzonych przez fizjoterapeutów lub profesjonalnych trenerów, takich jak np. Ewa Chodakowska. Jeśli przed epidemią chodziliście gdzieś na fitness, warto sprawdzić na stronie swojego klubu, czy trenerzy nie prowadzą dalej treningów wirtualnie. Zestawy ćwiczeń publikują też niektóre przychodnie rehabilitacyjne, by ich pacjenci nie zostali całkowicie bez wsparcia – na ich portale też warto zajrzeć.

Poza gimnastyką róbmy też ćwiczenia oddechowe: kładziemy się w wygodnej pozycji, dłonie na brzuchu. Wdychamy powietrze głęboko nosem, tak, aby brzuch nam się uniósł (tak, brzuch, a nie klatka piersiowa – oddech ma być przeponowy) i zatrzymujemy oddech na kilka sekund, po czym bardzo powoli wydychamy powietrze nosem. Powtarzamy wdechy i wydechy 10 razy, przynajmniej dwa razy dziennie.

Dla ducha

Kiedy już nasze ciała dostaną dawkę dobrej energii, możemy zadbać o ducha. Fundacje zajmujące się dostępnością nie zapominają o swoich sympatykach i działalność kontynuują w Internecie. Filmy z audiodeskrypcją znajdziemy na adapter.plninateka.pl czy cineman.pl. Bogatą ofertę posiada też Netflix, ale większość audiodeskrypcji napisana jest w języku angielskim.

Zdalnie możemy też odwiedzić teatr. W Internecie znajdziemy spektakle Teatru Powszechnego (https://www.powszechny.com/aktualnosci/powszechny-online-teatr-minimum.html), Teatru Lalki i Aktora w Łomży, Teatru Kamienica (https://teatrkamienica.pl/pl/aktualnosci/509/noc-gwiazdy-online), czytania performatywne Teatru Kwadrat (https://www.youtube.com/channel/UCudPWwEONd4x-ohurOffXNg/videos), koncert musicalowy Teatru Rozrywki (https://www.youtube.com/user/literackiteatr), operę Teatru Wielkiego (http://vod.teatrwielki.pl/stream/vod/straszny-dwor-1/) czy Teatr Telewizji (https://vod.tvp.pl/sub-category/teatr,30798054).

Ale uwaga, niektóre spektakle są wyświetlane tylko w konkretnych dniach i godzinach, trzeba więc sprawdzać na bieżąco strony internetowe teatrów, i niestety do niewielu dołączono audiodeskrypcję. Tu z pomocą przychodzi jak zwykle niezawodna Ninateka.

Muzea również nie próżnują i oferują oglądanie wystaw online, o czym przypomina Fundacja Kultury bez Barier na swoim Facebooku https://www.facebook.com/FundacjaKulturyBezBarier/. O Czytaniu obrazów już pisaliśmy (http://czytanieobrazow.pl/materialy/?material_name=&acc%5B%5D=61), ale naprzeciw potrzebom osób z dysfunkcją wzroku wyszły też:

Większość ofert instytucji kultury zebrało na swojej stronie Ministerstwo Kultury: https://www.gov.pl/web/kultura/zostan-w-domu–sztuka-przyjdzie-do-ciebie

Wolny czas sprzyja też czytaniu książek. Tu jak zwykle z pomocą przychodzą takie portale, jak Wolne Lektury (wolnelektury.pl), Ibuk Libra (https://libra.ibuk.pl/ ) czy Legimi (https://www.legimi.pl/). Dostęp do tego ostatniego oferują swoim czytelnikom stołeczne biblioteki – wystarczy wysłać maila do swojej placówki i otrzymujemy kod, który umożliwi nam korzystanie z zasobów Legimi przez miesiąc. Dział Zbiorów dla Niewidomych, choć nie przyjmuje w tej chwili czytelników miejscowych, kontynuuje prowadzenie Serwisu Wypożyczeń On-line i oddaje dodatkowy 1 GB na pobieranie książek. Wiele Bibliotek oferuje też spotkania z autorami lub warsztaty dla dzieci online. Inne strony z darmowymi publikacjami: http://www.chmuraczytania.pl/http://bookini.pl/https://sklep.nck.pl/pl/c/E-booki/4https://woblink.com/katalog/ebooki/darmowe?utm_source=swiatczytnikow.pl&utm_medium=art&utm_campaign=promo.

Z innych propozycji: w Internecie można znaleźć wiele ciekawych prelekcji i webinarów na różne tematy. Na Youtubie czy Facebooku co chwila pojawiają się nowe materiały szkoleniowe, wykłady czy spotkania online ze specjalistami. Niektóre uczelnie (np. https://www.copernicuscollege.pl/) oferują kursy i studia w trybie zdalnym. Portal ngo.pl w sekcji szkolenia oferuje również webinary dla pracowników organizacji pozarządowych.

Czas pandemii to też dobry moment na to, na co nie mieliśmy do tej pory czasu, np. naukę języków obcych, rozwijanie zdolności manualnych, kulinarnych czy… wokalnych! Przypomnijcie sobie swoje noworoczne postanowienia i zastanówcie się, czy części z nich nie da się wypełnić w tym właśnie czasie, pogłębiając swoją wiedzę na jakiś temat czy trenując umiejętności, które już macie.

Jeśli macie już dość wirtualnej rzeczywistości, możecie też włączyć radio. Wiele stacji wzbogaciło swoją ofertę o audycje tematyczne, ciekawe wywiady czy reportaże.

Nie zapominajcie też o kontakcie z innymi. Może to dobry czas, by zadzwonić do kogoś, z kim dawno nie rozmawialiśmy lub porozmawiać z osobą, która siedzi teraz samotnie w domu? Wykorzystajmy ten czas najlepiej jak potrafimy, byśmy z nowymi siłami i energią wyszli z domów po zakończeniu pandemii. A tymczasem zostańcie w domach, o czym przypomina ta przesympatyczna piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=_FUy35bJufg.

Z ostatniej chwili gratka dla fanów muzyki:

W Niedzielę Wielkanocną (12 kwietnia), włoski tenor i światowa ikona muzyki, Andrea Bocelli, wystąpi solo w historycznej Katedrze Duomo w Mediolanie, na zaproszenie Miasta i Katedry oraz dzięki gościnności Arcybiskupa Gianantonio Borgonovo oraz Veneranda Fabbrica del Duomo.

Publiczność nie będzie obecna podczas tego wydarzenia, z rygorystycznym zakazem wstępu do Katedry (zgodnie z przepisami rządowymi w związku z Covid-19), ale koncert będzie transmitowany na cały świat na kanale YouTube tenora o godz.: 19 czasu polskiego, jednocząc świat w obliczu globalnej pandemii.

 

System rejestracji SMS

facebook
youtube
tweeter

Kontakt

Retina AMD Polska

ul. Konwiktorska 7 pok. 25
00-216 Warszawa
e-mail: retinaamd@retinaamd.org.pl
tel.: (22) 831 22 71 wewn. 221 – dyżury: poniedziałek i czwartek w godz. 11.00 – 14.00
Małgorzata Pacholec tel. 602 634 400 – tylko wieczorem

Polityka prywatności

Informacje rejestrowe

Rok powstania: 1998
KRS: 0000109446
NIP: 526-22-92-779
REGON: 01329054500000

Góra